Urban Economics Workshop
Venue: Room 106, Institute of Economic Research, Kyoto University
Contact:
Tomoya Mori (Kyoto University) [HP]
Minoru Osawa (Kyoto University) [HP]
Tomohiro Machikita (Kyoto University) [HP]
Se-il Mun (Doshisha University) [HP]
Kakuya Matsushima (Kyoto University) [HP]
Kazuhiro Yamamoto (Doshisha University) [HP]
Miwa Matsuo (Kobe University) [HP]
Junichi Yamasaki (Kyoto University) [HP]
Category
Date
Title
Presenter/Location
Details
2002/01/30 Wed
16:30〜18:00
16:30〜18:00
Economic geography and international inequality
Stephen Redding(London School of Economics)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:This paper estimates a structural model of economic geography using cross-country data on per capita income, bilateral trade, and the relative price of manufacturing goods. More than 70% of the variation in per capita income can be explained by the geography of access to markets and to sources of supply of intermediate inputs. These results are robust to the inclusion of other geographical, social, and institutional characteristics. The estimated coefficients are consistent with plausible values for the structural parameters of the model. We find quantitatively important effects of distance, access to the coast, and openness on levels of per capita income.
2002/01/18 Fri
16:30〜18:00
16:30〜18:00
Commuter arrivals and optimal service in rail transit: does queing behavior at train stops matter?
吉田雄一朗(新潟国際大学)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:This paper analyzes the second-best urban mass-transit design, where the fare is uniform over time. The model assumes that commuters have a unique work-start time as the target time of arrival; and they incur schedule delay costs by arriving early or late. In user equilibrium under the uniform-fare constraint, queuing adjusts to compensate such difference in the schedule delay costs. There are two alternative types of queuing that passengers can take, namely, first-in-first-out (FIFO) and random-access queuing. The solution involves optimization of the scheduling of runs, number and capacity of trains, as well as the pricing which maximizes the social welfare in case of price-elastic commuting demand. The analysis finds that, in one reasonable parameter setting, the type of queuing that passengers take does not alter the second-best policy implications for the urban mass transit.
2002/01/18 Fri
15:00〜16:30
15:00〜16:30
マレーシアの電子産業と自動車産業:発展経路の差異とその要因
熊谷聡(アジア経済研究所)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:マレーシアにおける電子・電機産業と自動車産業は、ともに1960年代末に産声を上げたが、その後は対照的な発展経路をたどってきた。本論では、完成品企業と部品企業の立地のインタラクションに着目したモデルを提示することで、マレーシアにおける電子・電機産業と自動車産業の発展経路の差異を、産業固有のコスト構造と政府の関税政策から説明することを試みる。
2001/12/14 Fri
16:30〜18:00
16:30〜18:00
監査調査法による賃貸住宅市場における高齢者差別の実証分析
中川雅之(大阪大学)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:我が国の賃貸住宅市場で存在するとされている高齢者に対する入居差別を、米国で用いられている監査調査法(Fair Housing Audit)という実験的な手法で実証し、その差別の要因に関する検定を行なう。
2001/10/26 Fri
16:30〜18:00
16:30〜18:00
A regional analysis of gender-specific occupational mobility rates
Anthony Fielding(Sussex University)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:Using Longitudinal Data for 1971-91, this paper explores the job market prospects for men and women in different regions in England and Wales. It then speculates on the effects of gender-specific occupational mobility rates on the household formation decisions that men and women take in different urban and regional contexts.
要旨:1970年代・80年代に多くの先進諸国で観察された同時的な人口移動転換の共通的な原因は、まだほとんど解明されていない。本発表は、モデル人口移動 スケジュールへの、日本・スウェーデン・カナダの地域間移動データの適用から 判明する移動率の変化という観点から、この問題に検討を加えたい。
2001/10/12 Fri
16:30〜18:00
16:30〜18:00
On the effect of the spatial distribution of economic activities upon the transportation mode
高橋孝明(上智大学)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:近年の空間経済学のテーマの一つに、輸送費用の変化が経済活動の分布にどのような影響を及ぼすかという問題がある。この研究では、それと逆方向の因果関係を考察する。すなわち、経済活動の地理的分布(とくに集中と分散)が地域間の輸送需要に与える影響を理論的に定式化し、所与の分布の下でどのような輸送技術が経済に導入されるかを議論する。とくに、より「近代的な」輸送技術が導入されるのは経済活動が集中しているときか分散しているときか、という問題を考え、その答えが少数のパラメータに依存することを明らかにする。
2001/10/12 Fri
15:00〜16:30
15:00〜16:30
Urban primacy and economic development
村田安寧(東京都立大学)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:輸送費用の低下は首位都市性と経済発展の関係にどのような影響を及ぼすだろうか?本論文ではこのような問いに答えうる一つの理論的枠組みを提示する。特に、輸送費用が外生的に低下するにつれて、(1)需要サイドにおけるエンゲル法則、(2)供給サイドにおけるぺティ・クラーク法則、(3)首位都市性の初期の上昇とその後の低下、が同時的に説明される。
2001/09/14 Fri
16:30〜18:00
16:30〜18:00
Agglomeration and transportation cost
山本和博(京都大学・院)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:産業化には労働力の地理的な集積が不可欠であり、それが分業の経済を生み出す。輸送インフラストラクチャーの整備は市場の規模を拡大し、産業化の基礎的な条件を生み出す。
2001/09/14 Fri
15:00〜16:30
15:00〜16:30
わが国の3大都市圏における人口密度分布の変化: 展開クラークモデルによる分析
山神達也(京都大学・院)
京都大学経済研究所本館1階 第二共同研究室
要旨:近年、欧米の計量地理学の研究において、複数の事象間の関係に地域差を取込んだモデル群が登場してきており、それらは、ローカルモデルと呼ばれている。本稿では、そのローカルモデルの一つである展開法を採用し、大都市圏における人口密度分布は、都心からの距離と方角の相互関係によって理解すべきことを示し、また、その経年比較と都市圏間比較を行う。